Gustavo Lacerda. Dresslab. Septiembre

ENGLISH VERSION BELOW





Gustavo Lacerda. Lo que soy ahora es la suma de lo que fui en el pasado

 

Hay trabajos fotográficos que consiguen captar nuestra atención pese a la cantidad de imágenes que cada día se asoman a nuestro campo visual. A menudo lo logran por gozar de una belleza particular. Hay proyectos que, además de esa belleza, nos hacen reflexionar sobre los retratados y modificar nuestra mirada sobre ellos. Gustavo Lacerda ha conseguido este objetivo con su serie dedicada a los albinos.

Gustavo Lacerda nació en Belo Horizonte (Brasil) en 1970 y vive en Sao Paulo desde 2000. Después de estudiar periodismo, comenzó a trabajar como fotoperiodista. Ahora sus fotos acaparan miradas en el mundo del arte y la publicidad.

Gustavo, ¿te han condicionado tus estudios de periodismo para desarrollar una mirada personal que no solo cuida la estética sino que se preocupa por un contexto social?

Creo que sí. Elegí periodismo porque me gusta leer y quería trabajar en algo que me permitiera aprender sobre la gente y hacer cosas que quizá pudiesen ser útiles.

¿Cómo empezaste a trabajar como fotógrafo?

Empecé como asistente en un pequeño estudio de mi ciudad donde aprendí técnicas y las posibilidades de la fotografía. Al mismo tiempo, tuve la suerte de haber estudiado en una universidad en la que los profesores me habían hablado de Diane Arbus, Robert Frank y muchos otros grandes fotógrafos.

¿Qué movimientos estéticos te interesan?

Me gusta mucho el cine y, en particular Antonioni y las primeras películas de Win Wenders. También me gusta mucho Edward Hopper. En general, el Renacimiento y el Impresionismo son grandes influencias como amante de los retratos.

¿Qué pretendes comunicar?

Creo que cualquier artista cuenta mucho de sí mismo. Mis motivaciones están conectadas a mis pasiones. Me gusta trabajar con aquello que me apasiona, que me hace sentir vivo y más humano -aún cuando cada vez descubro cuán incompletos e imperfectos somos-. Quizá mi arte me ayuda a conectarme conmigo mismo.

¿Cuál fue el origen de la serie dedicada a los albinos?

Albinos surge de mi interés por quienes son “diferentes”. Estudiando un poco sobre el albinismo, me di cuenta de que son invisibles socialmente. En mi país, por ejemplo, no hay ni estadísticas sobre el número de albinos. Viven en una vía secundaria y se sienten excluidos y discriminados. A partir de estas averiguaciones quería retratarlos, valorar su belleza y ponerlos en el punto de mira.

¿Qué significó esta serie en tu carrera?

Creo que este proyecto puso mi nombre en la escena artística. Aunque siempre he trabajado en proyectos personales, antes estaba considerado como un fotógrafo comercial.

¿Cuál es el proyecto de tus sueños?

Realmente, no tengo un “proyecto de mis sueños”. Al menos para mí, los mejores proyectos comienzan como cosas pequeñas y paso a paso, mi pasión por el tema lo convierte en mayor y mejor.

¿Cuáles son tus mayores miedos profesionales y personales?

No suelo pensar en ello… Probablemente, mi miedo profesional es que mi trabajo sea ignorado. Hacer algo que no le interese a nadie.
Personalmente mis miedos giran en torno a cómo de bueno será el mundo en el que crezca mi hija.

¿Con qué trabajo te sientes más identificado?

Como artista, me identifico mucho con el trabajo que estoy realizando ahora, pero me siento muy conectado con mis trabajos anteriores. Lo que soy ahora es la suma de lo que fui en el pasado.

¿Cuál es tu ambiente de creación ideal?

El “ambiente ideal” se produce cuando tu “ambiente interno” es bueno. Cuando quiera que esto ocurra.


Gustavo Lacerda. What I am now is the sum of what I was before

 

Despite the number of images that come into our visual area every day, there are some photographers who still manage to catch our eye. This most usually happens due to the particular beauty of the images. But there are also projects which, apart from mere beauty, demand a thought on their subjects and change the way we look at them. With his series dedicated to albinos, Gustavo Lacerda has achieved this objective.

Gustavo Lacerda was born in Belo Horizonte (Brazil) in 1970 and has lived in Sao Paolo since 2000. After studying journalism he began to work as a photojournalist. His photographs have caught the eye of many people in the art and advertising fields.

Gustavo, has this background as journalist conditioned a career as photographer interested not only in getting a beautiful image but also in pointing to social issues?

I think so, yes. I chose journalism because I like to read and to work in a field that allows me to learn about people and do something that may even be useful.

How did you first start working as a photographer?

I began as an assistant in a small studio in my home town, where I learnt about the technical aspects and possibilities of photography. At the same time I was lucky enough to have studied in a university where the professors had spoken to me about Diane Arbus, Robert Frank and many other great photographers.

Which aesthetic movements interest you?

I’m very fond of cinema, particularly Antonioni and the early films of Wim Wenders. I also like Dennis Hopper. In general, as a lover of portraits, the Renaissance and Impressionism are major influences.

What are you trying to communicate?

I think all artists tell a lot about themselves. My motivations are connected to my passion. I like to work with subjects that really move me, that make me feel more alive and more human, even while I increasingly discover how incomplete and imperfect we are. It’s possible that my art helps me to connect to myself.

What was the origin of the series dedicated to albinos?

The ‘Albinos’ series grew from my interest in people who are “different”. When I did a little research about albinos, I realised that they are socially invisible. In my country, for example, there are not even any statistics about the number of albinos. They live on a secondary plane and they feel excluded and discriminated against. On the basis of these findings, I wanted to portray them, appreciate their beauty and put them in the spotlight.

What has this series meant to your career?

I think this series has added my name to the artistic scene. While I have always worked on personal projects, before this I was always considered a commercial photographer.

Can you identify an evolution in your work, and in what direction is that evolution headed?

Yes, of course. Since my very first project, I have always preferred working with people who are on a secondary plane. Ordinary people are more interesting, more human and imperfect, like I am. I think nowadays I am more capable of producing work that has a greater consistency because I do a lot of research before I start.

The last objective you have attained?

My latest project was ALBINOS, and I am still working on that, preparing the book. At the same time I am preparing a new project with the provisional title of METANOIA.

What is your dream project?

I don’t really have a “dream project”. In my case the best projects begin on a small scale and, little by little, my passion for the subject converts it into something bigger and better.

What are your greatest professional and personal fears?

I don’t generally think about that… My professional fear is probably that my work be ignored. To do something that nobody is interested in.
On a personal level, my fears are related to the kind of world my daughter will grow up in.

What project do you most identify with?

As an artist, I identify the most with the project I am currently working on, but I also feel very much in touch with my previous work. What I am now is the sum of what I was before.

What is your ideal creative environment?

The “ideal environment” manifests itself when your “internal environment” is good, so, whenever that happens.


 

No hay comentarios: